ساعت‌های هوشمند «فیت‌بیت» دردسرساز شدند!

ساعت‌های هوشمند «فیت‌بیت» دردسرساز شدند: جریمه سنگین برای گوگل

به گزارش مدیاتی:در دنیای امروز، ساعت‌های هوشمند به یکی از گجت‌های پرطرفدار و کاربردی تبدیل شده‌اند. این دستگاه‌های کوچک، قابلیت‌های متنوعی از جمله نمایش اعلان‌ها، ردیابی فعالیت‌های ورزشی و حتی پرداخت‌های بدون تماس را ارائه می‌دهند. اما گاهی اوقات، همین گجت‌های هوشمند می‌توانند دردسرساز شوند.

شرکت «فیت‌بیت» (Fitbit)، زیرمجموعه گوگل، به دلیل نقص فنی در ساعت‌های هوشمند خود که منجر به سوختگی دست برخی از کاربران شده بود، با «کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی آمریکا» به توافق رسیده است. بر اساس این توافق، فیت‌بیت باید مبلغ ۱۲.۲۵ میلیون دلار جریمه پرداخت کند.

این مشکل به سال ۲۰۱۸ بازمی‌گردد و تا سال ۲۰۲۰ ادامه داشته است. در مارس ۲۰۲۲، فیت‌بیت با توقف تولید این ساعت‌های هوشمند موافقت کرد، زیرا کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی آمریکا معتقد بود که این محصول، خطر آسیب جدی یا حتی مرگ را برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند.

به گفته این کمیسیون، به‌روزرسانی نرم‌افزاری که در اوایل سال ۲۰۲۰ منتشر شد، نتوانست این مشکل را به طور کامل برطرف کند. این سازمان همچنین اعلام کرد که فیت‌بیت با وجود اطلاع از نقص فنی ساعت‌های هوشمند خود و خطرات احتمالی آن برای کاربران، گزارش فوری به کمیسیون ارائه نکرد.

در مجموع، ۱۱۵ مصرف‌کننده آمریکایی، مشکل گرم شدن بیش از حد باتری ساعت هوشمند را گزارش دادند. ۷۸ نفر از کاربران نیز از سوختگی دست خود خبر دادند که در این میان، دو مورد سوختگی درجه سه و چهار مورد سوختگی درجه دو بوده است.

بر اساس توافق صورت‌گرفته، فیت‌بیت ملزم به ارائه گزارش سالانه به کمیسیون و انجام ممیزی داخلی عملیات ایمنی خود است. همچنین، این شرکت باید کنترل‌های داخلی و روش‌هایی را برای اطمینان از رعایت قوانین ایمنی محصولات مصرفی، طراحی و اجرا کند.

این حادثه نشان می‌دهد که شرکت‌های تولیدکننده محصولات هوشمند باید ایمنی کاربران را در اولویت قرار دهند و در صورت بروز هرگونه مشکل، سریعا اقدام به رفع آن کنند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید